Máme za sebou další rok v covid režimu, který ovlivnil pracovní oblast snad ve všech směrech. Mnohým se změnil nejen způsob práce, ale také postoj k zaměstnání, k životním prioritám a v neposlední řadě k vlastnímu well-beingu. V posledních pár letech jsme se obrovskou rychlostí posunuli z módu „home office je výjimečný benefit“ na „povinný home office“ až po „pusťte nás zpět do kanceláře!“ 😊 Spoustu firem a státních podniků tak situace donutila přejít do flexibilního online režimu, jehož zavedení by jinak trvalo i několik let. Zdá se, že vzniklá situace přinesla i nějaká menší pozitiva! (a touto optikou se snažíme v ARTINu dívat na vše, co se kolem nás děje = první užitečný tip pro všechny čtenáře 😉).
S čím jsme se tedy na HR potýkali v roce 2021? Ačkoli byla situace kolem pandemie stále vážná, nechtěli jsme v péči o naše lidi zakrnět. Nechtěli jsme ale ani situaci zlehčovat a kohokoli tak ohrozit. Jak jsme se tedy popasovali s „řízením lidských zdrojů“, když jsme byli skoro celý rok doma? Pojďte si s námi projít minulý rok a třeba se našimi aktivitami inspirujte v tom letošním. Naši pozornost jsme tentokrát zaměřili na nábor, well-being a rozvoj zaměstnanců.
Jako největší prioritu jsme cítili nutnost postarat se o zdraví našich lidí, kteří se museli v krátké době přizpůsobit kompletnímu fungování na dálku. Proč právě tohle bylo zásadní? V ARTINu totiž většina lidí „žije“ firemní kulturou a ARTIN hodnotami, které se ale nejvíce posilují právě při společných akcích. Tato oblast je celkem těžce přenosná do online světa a pandemií byla (alespoň u nás) silně zasažena. Dali jsme tedy hlavy dohromady a vymysleli jsme program #ARTINfit, nebo-li roční plán plný online sportovních výzev, workshopů, přednášek a konzultací s psychologem nebo nutričním poradcem.
Chtěli jsme pokrýt potencionální strasti lidí, kteří se z ničeho nic ocitli mezi 4 zdmi a museli nějak fungovat (a nezbláznit se při tom). Pro představu jsme si prošli například kurzem meditace, oční gymnastikou, workshopem o spánku, online švihadlovou výzvou nebo třeba otužováním. Pokud vás zajímá #ARTINfit v detailu, mrkněte na článek zde, kde jsme se trošku více rozepsali. Na konci roku jsme pak skrze dotazníky zjistili, že si většina artiňáků přeje, abychom v této iniciativě pokračovali – a my se už teď těšíme, co zase vymyslíme 😊.
Další výzvou byl samozřejmě rozvoj, a to jak soft-skillový, tak technický. Proto jsme zorganizovali dvě velké akce, které byly určené jak pro rozvoj našich kolegů, tak pro rozvoj technické veřejnosti. Řeč je samozřejmě o prvních ročnících #ARTINforDevs a konference #ARTINskills.
Konferenci jsme zvolili jako online 4denní běh přednášek a workshopů z oblastí, které jsou nám blízké – z těch technických například Kubernetes nebo React, GraphQL pro .NET Core nebo AI. Co se týče soft-skillových témat, věnovali jsme se především leadershipu a asertivní komunikaci a pozvali jsme si například i odborníky z GROWJobu. Celkově jsme měli na prvním ročníku kolem stovky účastníků, což považujeme za velký úspěch – akci plánujeme opakovat cca 1x za dva roky (TBC), ale o tom zase příště.
#ARTINforDevs je na druhou stranu naprosto neotřelý koncept, za který se musíme pochválit. Ve zkratce jsme otevřeli dveře do ARTINu a podělili jsme se o naše prostory, know-how a výbornou kuchyni z naší restaurace. Představte si takový den otevřených dveří v technologické firmě, kde na vás čeká komplet vybavené místo pro coworking, kuchyňky plné zdravých svačin a pro uvolnění třeba lezecká stěna. Po práci jste pak mohli zajít na jednu z našich přednášek – Kontejnerizace nebo Minimum pro projekťáky. Tím jsme ale nekončili! K večeru bylo možné zajít na terasu na grilovačku, posedět u vodní dýmky, ochutnat chilli ze zahrádek artiňáků nebo vyzkoušet VRko (samozřejmě akci předcházelo covid testování, abychom nezvyšovali riziko nákazy). Na základě feedbacku chceme #AFD koncept opakovat i v letošním roce a pokusíme se ARTIN atmosféru přenést i do dalších lokalit (#staytuned #AFD).
A co nábor, ptáte se? I ten jsme museli intenzivně řešit, jelikož náš obchod nikdy nespí. Pokud jste z oboru (HR) nebo IT oblasti, asi nemusíme zmiňovat, jak náročná a vysoce konkurenční tato oblast je – firmy se logicky předhání s nabídkami a způsoby, jak odborníky oslovit (a tím nepřímo „šponují“ oblast ještě do větších extrémů). Tento trend se ale jen tak nezastaví, a tak se snažíme přizpůsobit i my. Plán v minulém roce byl právě posílit PR a marketing, zaměřit se více na spokojenost lidí a nabídnout zkušeným kandidátům nejnovější technologie a zajímavé projekty. V tom budeme letos určitě pokračovat a navrch si přikládáme téma atraktivní odměna a technologický rozvoj seniorů. Jak se nám tohle všechno podaří? Jdeme do toho s odhodláním a silnějším týmem, podporou v marketingu a našem vedení. Nebojíme se jít ani za hranice ČR a dál hledat netradiční způsoby, jak může HR přispívat k celkovému růstu a zdraví firmy. Bilancovat ale budeme zase za rok. Tak nás sledujte a držte nám na naší cestě palce! Nebo se k nám rovnou přidejte 😊