HR blog

Home-office: Co se nám v ARTINu (ne)osvědčilo?

29. 04. 2020

V ARTINu se rádi potkáváme – a to jak v práci, tak i při různých mimopracovních aktivitách. Jasně, není problém si vzít home-office a pracovat z domu. My tu naši Artiňáckou atmosféru máme ale prostě rádi, a tak se v kancelářích scházíme většinou v hojném počtu. Proto pro nás situace, kdy jsme se v podstatě ze dne na den všichni ocitli doma na home-office, byla celkem nezvyk. Věděli jsme, že chceme udržet Artiňáckého ducha i na dálku, ale žádný návod jsme neměli. Cítili jsme, že je důležité reagovat rychle, a tak jsme začali realizovat různé věci. Některé zafungovaly dobře, jiné zas tolik ne. A naše zkušenosti bychom rádi nasdíleli :). Co jsme tedy konkrétně podnikli?

1. Dva statusy denně

Práce z domova klade velké požadavky na osobní řád a disciplínu. Celofiremní home-office určitě neznamená, že chceme strávit celý den nicneděláním a koukáním na Netflix. Proto, abychom udrželi věci v chodu, jsme týmům doporučili zavedení status meetingů  2x denně. Na tom ranním se projde, jaký má kdo plán na den a co bude dělat. Odpolední pak slouží k probrání toho, jestli se podařilo úkoly splnit a jestli jsme se třeba s něčím nezasekli. Některé týmy začaly dva statusy denně využívat, některé zůstaly u již fungujícího jednoho a některé zavedly alespoň jeden společný meeting denně.

Tip: Aby se statusy nestaly jen šedou online rutinou, týmy začaly vymýšlet způsoby, jak si je ozvláštnit. Klobouky, masky, tématické outfity, filtry, tapety z exotických destinací – způsobů, jak z každodenního statusu udělat schůzku, na kterou se ostatní těší, lze vymyslet spousta :). 2. Online nástupy a intenzivnější práce s nováčky

Práce na projektech u nás v Brně také pořád pokračuje, za což jsme velmi vděční. Abychom na projektech nenabrali zpoždění a byli jsme schopni plnit, k čemu jsme se zavázali, realizujeme plánované nástupy nováčků. Jednotlivé kroky jsou pak podobné těm, které realizuje naše pražská pobočka, dočíst se o nich můžete zde: Nástup nováčka v době koronaviru 

Skvělé je, že spousta aktuálních podnětů, jako třeba přetvořit Manuál Artiňáka (= soubor základních organizačních informací, které dostane každý nováček při nástupu) do mnohem osobnější formy, nám zůstane natrvalo a pomůže nám pozvednout onboarding zase o kousek výš.

Tip: V den nástupu se scházíme s nováčky na online spacu (my používáme platformu Whereby) a zaměřujeme se na to, jak to v ARTINu funguje a na organizační věci. Zkoušeli jsme realizovat i úvodní schůzku pro více nově nastupujících kolegů naráz, což je při normálním fungování běžná věc. V online prostoru se to ale neosvědčilo. Technika občas nefunguje, jak bychom potřebovali, a proto doporučujeme plánovat si s každým schůzku zvlášť a věnovat se každému nováčkovi individuálně.

3. Takové to domácí cvičeníčko

Protože možnosti cvičení a chození do fitek jsou teď omezené, snažíme se Artiňáky povzbudit k pohybu doma. Oslovili jsme Alici, která už s námi už přes léto cvičila jógu, a ta nám na každý den připravuje asi desetiminutové cvičení. Každé ráno pak posíláme na firemním kanálu reminder, že je čas vstát od počítače a trochu se protáhnout. Ač jsme zpočátku měli reakcí spíše méně, postupně se konverzace na cvičícím kanálu trochu rozproudila a zjistili jsme, že ač ne všichni se do cvičení aktivně zapojují, videa sledují třeba při snídani. 

Tip: Když do cvičení zapojíte i děti a ostatní členy, se kterými sdílíte domácnost, mohou pak vzniknout fotky, které k výkonu hecují i ostatní.    

4. Firemní online Snídaně a společný online oběd

V ARTINu pořádáme každý měsíc „Snídáme s ARTINem“, kde se zaměřujeme na to, co se za předcházející měsíc událo, co je nového a co nás čeká v měsíci následujícím. Tradici jsme rozhodně nechtěli narušit, a proto jsme ji pouze přesunuli online a využili k tomu stream přes YouTube. Dobrým prvkem se pak ukázal být interaktivní online chat přímo na YouTube, kde je možné pokládat otázky. Ty jsou pak rovnou zodpovězeny v průběhu živého streamu. 

Asi stejně jako v ostatních firmách je i u nás hodně důležitou a oblíbenou součástí pracovního dne oběd . Obvykle se kolem 11. hodiny velká část firmy zvedá a odchází na meníčko do restaurací poblíž ARTINu.  I tuto situaci jsme se pokusili „nasimulovat“ online – oběd si tentokrát každý připravil sám, ale snědli jsme si ho ve společnosti dalších kolegů. Tady jsme však narazili trochu na problém a to najít tool, přes který se online může spojit více lidí a všichni (nebo alespoň velká část) se vzájemně vidí na obrazovce. To se ukázalo být stěžejním prvkem pro to, aby se účastníci aktivně zapojovali do komunikace. Celkově tahle aktivita patří k těm, které se moc nepovedly, a už ji v tomto formátu nebudeme opakovat. 

Tip: V online prostoru je lepší se zaměřit na setkávání menších skupin. Jde pak snáze zajistit, že se do komunikace zapojují všichni a nikdo nezůstane “bokem”. Dobře u nás zafungovalo týmové online pivo/víno nebo týmové online hraní počítačových her a deskovek.

5. Rozvíjíme se i online

Školení a sdílení informací se nechceme vzdát ani na home-office. Stejně jako „Takovéto domácí cvičníčko“ se jedná o aktivitu, která má umožnit “potkávání” se  napříč celou firmou, a proto ho nyní realizujeme častěji než dříve. Od měsíční frekvence jsme přešli k týdenní. Osobnostní analýza, tipy a triky pro práci na HO, inteligentní domácnost nebo třeba mindfulness? Všechna tato témata lze realizovat i online. O pravidelnou dávku rozvoje tak nepřijdeme ani při práci z domu.

U školení trochu bojujeme s časem. Školení po pracovní době je problematická pro rodiče, kteří potřebují skloubit práci s péčí o děti, které mají doma. V pracovní době je pak náročné udržet si vymezený čas opravdu pro vzdělávání a nikoli pro řešení operativních pracovních věcí. 

6. Zajistili jsme roušky

Přestože jsme si nebyli jisti, jestli to kolegové ocení, rozhodli jsme se zajistit roušky těm, kteří tu svoji ještě neměli. K vyzvednutí byly na našich kancelářích a to dle pevně daného rozvrhu, abychom zamezili kontaktu více lidí. Přespolním a těm, kteří by do kanceláře museli cestovat hromadnou dopravou, jsme roušku poslali poštou. Nakonec se to ukázalo jako velmi kvitovaná pomoc. Roušky, které nám zbyly, jsme zavezli do azylového domu, kde s nedostatkem roušek bojovali. 

 

Máte nějaké osvědčené tipy a triky i vy? Nebo jste stejně jako my přišli na to, že některé věci v online prostoru úplně nefungují? Budeme rádi, když se s námi podělíte a ozvete se na hr_brno@artin.cz

Další články

Zobrazit všechno