HR blog

Naše cesta k hodnotám – krok 1/6

07. 02. 2020

My nepotřebujeme najít naše hodnoty, my je známe. Jako fakt?

 

Je potřeba pojmenovávat hodnoty? Pokud ano, tak kdy?
Těžko říct. Je to jedna z těch věcí, u kterých nikdy nepoznáte, jestli to k něčemu skutečně bylo. Nikdy neporovnáte stejnou firmu s hodnotami a bez nich. Stejnou firmu se stanovenou vizí a bez ní. Možná jsou to všechno jen řeči agentur, které se tím živí…
Jak říkám, těžko říct.
Faktem je, že my jsme se do toho pustili.

Proč vlastně?
Protože jsme najednou z více stran slyšeli volání po udržení kultury, kterou jsme měli. Protože jsme najednou vážně rychle rostli. Protože najednou už nebylo v silách Honzy a Tomáše, našich šéfů a zakladatelů, předávat svoje postoje všem, kteří nastoupili. 
A my jsme měli strach, aby tu jednou ráno nebyla jiná firma, než ta, do které každé ráno rádi chodíme.

Co jsme hledali?
Náš výchozí bod tedy nebyla potřeba něco změnit, napravit. Ale spíš popsat, uvědomit si a sdělit.
Předpokládejme, že je to ta nejjednodušší varianta 🙂

Přání X Realita
Tohle byl hlavní směr našich úvah. Naším cílem nebylo říct si, jací bychom chtěli být. Nebo co se nám líbí. Nechtěli jsme, aby to byla prázdná slova, jak tomu bývá u hodnot nevkusně často.
Potřebovali jsme fakt spíš zjistit, jak sami sebe, firmu, tým, vnímáme.

Vedení X Celá firma
A z toho vyplynula odpověď i na otázku, s kým budeme na hodnotách pracovat. Určitě nebude stačit, když je stanoví vedení firmy. I když je fakt žereme, tak by to nemuselo zafungovat.
Na druhou stranu pustit se do toho s celou firmou o 260 lidech jsme si netroufli.

Jak jsme na to šli?
Celou akci jsme rozdělili do několika kroků:

První krok: Workshopy s lídry 

Co bylo cílem:
Zjistit, kde vidí klíčoví lidé silné stránky/hodnoty naší firmy.

Jak jsme na to šli:
Jsme firma s hodně plochou strukturou, na pozice příliš nehledíme. Za to tu máme instituci Personal a Competency Leader. Personal Leaders mají na starosti péči o 2-10 svých kolegů. Starají se o jejich rozvoj, spokojenosti, efektivitu a samozřejmě také odměňování. Competency Leaders jsou tady naopak proto, aby poradili, konzultovali v rámci nějaké odbornosti či technologie. Jsou zodpovědní za to, že jsme technologicky na špici, že se projekty navrhují v takovém jazyce, který je nejvhodnější, že nikdo nezůstává pozadu.
Řekli jsme si, že naši lídři jsou ti praví, se kterými začneme pracovat.
Dohromady jich máme asi 40 v rámci všech tří poboček – Praha, Brno, Bratislava.
Rozdělili jsme je do čtyř skupin, pro každou z nich připravili workshop, jejichž výsledkem byl za každou skupinu seznam několika typických vlastností ARTINu.
V několika krocích jsme sledovali několik průběžných cílů:

  • Práce s vlastními úspěchy a silnými stránkami – individuální práce
  • Cíl – Dostat účastníky do flow přemýšlení nad úspěchy, nad tím, čeho si váží, co je pro ně důležité. A taky, že je dobré začínat u toho, jaké věci realizujeme, než rovnou házet velká slova. Vedlejší přínos bylo opětovné uvědomění si, jak je pro někoho těžké chválit sám sebe, natož ostatní 🙂
  • Práce s úspěchy a silnými stránkami firmy – individuální práce
  • Cíl – Stejným způsobem si na reálném chování firmy uvědomit, jaké je. Zároveň jde o individuální posouzení toho, co je pro jednotlivce na firmě důležité. 
  • Zkvalitnění výstupu – řízená diskuze
  • Cíl – Najít ty nejčastěji se opakující a přitom konkrétní způsoby chování, které ARTIN posouvají dopředu. 
  • Na bitevním poli pak vítězně zůstal za každou skupinu seznam několika typických vlastností ARTINu.

Výsledek:

Tip, pokud se do toho chceš pustit u vás: 
Je důležité jít na hledání hodnot z praktické stránky. Jinak se snadno ztratíte a místo toho, jací jste, budete mluvit jen o tom, jací chcete či byste měli být. A to už je zase jiné téma.
Nebojte se této části věnovat klidně více času, zapojit co nejvíce lidí.

Vyzkoušej si sám/sama:
Zkus si úkoly, které dostali naši lídři na workshopu:

  1. Napiš aspoň tři svoje silné stránky.
  2. Napiš si minimálně pět svých úspěchů v životě. Úspěch musí být vážně konkrétní, na velikosti nezáleží. Jen musíš vědět, že ty si toho vážíš, jsi na něj interně pyšná/ý, protože jsi do něj skutečně vložil/a cílené úsilí. Věci typu “vychoval jsem tři děti” nebo “vystudovala jsem vysokou školu” jsou přijatelné s nadsázkou jen tehdy, pokud jedno z tvých dětí prošlo drogovou závislostí a teď se na něj dá spolehnout nebo jsi při škole musel/a živit své dva sourozence. Protože jinak to běžně zvládají skoro všichni, co se do toho pustí.
  3. Ke každému úspěchu si napiš vlastnost, díky které jsi jej dosáhl/a. Vlastnosti se mohou kliďánko opakovat.
  4. Teď se nad tím aspoň na 10 minut zamysli 🙂
  5. Napiš alespoň pět úspěchů tvé firmy/týmu, které ty osobně vnímáš jako důležité.
  6. Ke každému z nich napiš díky čemu jej tvoje firma/tým dosáhl.

V dalším článku na našem HR blogu se můžeš těšit na praktické informace k druhému kroku – Workshopu vedení poboček.

Další články

Zobrazit všechno